Thorgal Wiki
Advertisement

Kriss de valnor.jpg
Kriss-de-valnor.jpg

Młodość Kriss

Kolekcjonerska figurka przedstawiająca Kriss

Występuje w albumach:

Łucznicy
Kraina Qa
Oczy Tanatloca
Miasto zaginionego boga
Między ziemią a światłem
Słoneczny miecz
Niewidzialna forteca
Piętno wygnańców
Korona Ogotaia
Kriss de Valnor
Nie zapominam o niczym
Wyrok Walkirii

Kriss08.jpg

Kriss de Valnor to jedna z najbardziej charakterystycznych i jednocześnie najciekawszych postaci serii Thorgal. Kriss była córką wiejskiej kobiety i maga czerwonej magii Kahaniela de Valnor. Jej dzieciństwo, opisane w albumie Kriss de Valnor - Nie zapominam o niczym!, było bardzo nieszczęśliwe. Zarówno Kriss jak i jej matka były bite i upokorzane przez ojczyma dziewczyny, co doprowadziło do rodzinnej tragedii i tego, że Kriss jako ledwie podlotek opuściła dom i udała się na tułaczkę.

Wkrótce potem Kriss poznała jedyną osobę, którą kiedykolwiek w życiu sama określiła przyjacielem, Sigwalda zwanego Sparzonym. Próbuje uwolnić jego córkę z rąk okrutnej księżniczki, co niestety kończy się kolejną tragedią.

Fani serii Thorgal jak i główny bohater serii poznaje Kriss w albumie Łucznicy. To w warsztacie Arguna Drewnianej Stopy zaopatrywała się w broń Kriss de Valnor. To był jej początek przygody z Thorgalem kiedy razem wzięli udział w turnieju łuczniczym władcy Umbrii. Jednak chciwość Kriss spowodowała ze uciekła ona ze szkatułką pieniędzy zostawiając na pastwę losu Thorgala z drużyną.

Kriss powraca w albumie Kraina Qa, gdzie odnajduje Thorgala z rodziną. Za sprawą porwania Jolana i Arguna zmusiła Thorgala i Tjalla do wyruszenia na misję za ocean. Do misji dołącza także Aaricia, która od samego początku znienawidziła Kriss de Valnor. 

Misja polegała na zdobyciu przez nich korony boga Ogotaya, a misję zlecił inny bóg, Tanatloc, którego plemię jako jedyne opierało się atakom armii Ogotaya. Misja okazała się ogromnie trudna, zaś prawdziwym celem okazało się zabicie Ogotaya. 

W "Mieście zaginionego boga" docierają wreszcie do celu, ale zabicie Ogotaya staje się problemem dla Thorgala. Okazuje się, że bóg to Varth, ostatni potomek ludzi gwiazd, jedyny ocalały z ekspedycji. Thorgal poznaje w nim ojca. Postarzona przez Ogotaya Kriss zabija go.

W albumie "Między ziemią a światłem" Kris ucieka z krainy Qa wraz z ogromną ilością złota, nagrodą za misję. Za zakładnika bierze Jolana, który przywraca jej młodość, ale z biegiem wydarzeń Jolan odzyskuje wolność i spotyka Thorgala. Ślad po Kriss de Valnor znika.

Po raz kolejny drogi Kriss de Valnor i Thorgala spotykają się w albumie "Słoneczny miecz". Uwięziony przez Orgowa Thorgal trafia do obozu, którym włada Kriss. Tajemniczy artefakt (słoneczny miecz) to broń Ogotaya - laserowy pistolet, który zabrała Kris z ostatniej wyprawy. Miecz trafia w ręce Orgowa, a następnie zbiegiem okoliczności zostaje odzyskany przez Thorgala. Broń straciła jednak źródło zasilania..

W kolejnym albumie "Niewidzialna forteca" Kriss wykorzystuje utratę pamięci Thorgala do swoich celów, tworząc wymyślony związek z nim. Od tamtej pory Thorgal staje się Shaiganem Bezlitosnym, postrachem morz i oceanów.

W albumie "Korona Ogotaya", po 3 latach grabienia okolicznych krain, wszystkie cele Kriss de Valnor stają się realne. Kriss ma u boku ukochanego, ma także niewolnicę, Aricię. Brak decyzji Shaigana co do kolejnych wypraw rozjusza poddanych, co powoduje zamach na władców. Problem w tym, że pojawia się dorosły Jolan i ratuje całą swoją rodzinę. 

Kris pozostaje u władzy wraz z nowym towarzyszem, Dargofem.

Kriss de Valnor z mężem Shaiganem Bezlitosnym

Ostatni epizod, w którym pojawia się Kris, jest jakby zadośćuczynieniem jej win wobec rodziny Thorgala. W albumie pod tytułem "Kriss de Valnor" rodzina Aricii z dziećmi trafia w niewolę. Okazuje się, że jedną ze strażniczek jest właśnie Kriss i planuje ona ucieczkę. Kriss ujawnia synka Aniela, który jest także synem Thorgala. Plan ucieczki się udaje, ale w dalszej historii Kris, ranna, postanawia bronię rodziny Thorgala i swojego synka przed rzymskimi żołnierzami, którzy ścigają rannego i umierającego Thorgala.

Dalsza część artykułu opowiada o losach Kriss w serii pobocznej, "Kriss de Valnor".

Ta heroiczna postawa Kriss i jej śmierć w obronie innych stała się tematem rozprawy nad Kris przed Trybunałem Walkirii, w trakcie której Kriss opowiedziała historię swojego życia bogini Frigg. Wyrok bogini był następujący: Kriss wróci do świata śmiertelników, jednak nie będzie mogła skrzywdzić nawet muchy, dopóki nie dokona czynu godnego królowej. Udaje jej się to, po czym zostaje królową północnego wschodu, żeby jednak zostać za takową uznana, musi dowieść swej dojrzałości, zatem wydać na świat potomka. Kriss musi zatem odszukać Aniela, żeby udowodnić, że ma syna. Pojawia się jednak nowe zagrożenie: cesarz Magnus, wyznawca boga Javhusa, zamierza podbić i nawrócić kraje wikingów. W związku z tym Kriss zawiązuje - przez małżeństwo - sojusz z Królem Uzdrowicielem, który jednoczy wikingów także przeciwko Magnusowi. Królem Uzdrowicielem, znanym też jako Taljar Sologhonn, okazuje się Jolan Thorgalsson. Przymierze staje do walki z oddziałami Magnusa w czasie bitwy pod Raheborg, w czasie której Kriss znika. Okazuje się, że niesiona prądem rozlanej rzeki, dociera do chaty zielarza Osjana i jego uczennicy Erwiny, po czym razem udają się na Wyspę Zaginionych Dzieci. Erwina ginie, Osjan też, Kriss zostaje uznana za zmarłą i rusza na poszukiwanie Aniela, którego szuka nie dlatego, żeby umocnić swą pozycję polityczną, tylko dlatego że go kocha.

.

Advertisement