Thorgal Wiki
Advertisement

Belgijska seria komiksowa z gatunku fantasy oparta na mitologii Nordyckiej, opowiadająca o losach wikinga - Thorgala Aegirssona. Twórcami serii są Grzegorz Rosiński polski rysownik oraz Jean Van Hamme, belgijski scenarzysta komiksowy, filmowy i pisarz. Od 2007 roku, począwszy od tomu 30., scenarzystą Thorgala jest Yves Sente.

Pierwszy tom przygod Thorgala ukazał się w 1977r. w Belgii, rok później w Polsce. Nowe tomy są ciągle wydawane. Seria liczy 38 odcinków oraz 3 serie poboczne.

Spis komiksów[]

Seria: Thorgal
OkładkaOpis
Zdradzona czarodziejkaZdradzona czarodziejka
Thorgal zostaje skazany na śmierć przez króla Wikingów – Gandalfa Szalonego. Skazańca ratuje tajemnicza, rudowłosa kobieta, która chce wykorzystać Thorgala do zemsty, którą poprzysięgła Gandalfowi.
Wyspa wśród lodówWyspa wśród lodów
W dniu planowanego wesela Aaricii oraz Thorgala narzeczona zostaje porwana przez trzy ogromne orły, a następnie dostarczona na tajemniczy okręt bez żagli i wioseł. Bjorn i Thorgal wyruszają w pościg, który prowadzi ich na skutą lodem wyspę, gdzie po raz pierwszy zostaje uchylony rąbek tajemnicy pochodzenia głównego bohatera.
Trzech starców z krainy_AranTrzech starców z krainy Aran
Po ślubie Aaricia i Thorgal wyruszają w podróż podczas której zostają zaproszeni przez dziwnego nieznajomego na uroczystość organizowaną przez lokalnych władców. Podczas uroczystości Aaricia wykazuje się wspaniałą pomysłowością, a w konsekwencji okrzyknięta zostaje nową królową tej krainy. Majestatyczny zamek na środku jeziora bez dna okazuje się jednak być więzieniem, a nie rajem z dziecinnych marzeń. Aby ją stamtąd uwolnić Thorgal odbywa niezwykłą podróż do innych światów i zdobywa przyjaźń Strażniczki kluczy.
Czarna galeraCzarna galera
Aaricia i Thorgal żyją szczęśliwi w nadmorskiej wiosce i oczekują przyjścia na świat swojego pierwszego dziecka. Zakochana w bohaterze dziewczyna imieniem Shaniah proponuje Thorgalowi romans i ucieczkę, a kiedy ten odmawia, z zazdrości wydaje go w niewolę lokalnemu władcy. Thorgal trafia na Czarną galerę, a jego życie zależy od kaprysu pijanego władcy.
Ponad krainą cieni

Ponad krainą cieni
Po śmierci żony Thorgal spadł na dno rozpaczy. Gdyby nie pomoc towarzyszącej mu i zakochanej w nim Shaniah, już dawno odebrałby sobie życie. W takim stanie odnajduje go dwójka tajemniczych mężczyzn, którzy nie tylko sypią złotem, ale znają też tajniki zapomnianej magii. Potrzebują pomocy Thorgala, ale w zamian coś mu oferują: twierdzą, że jego żona i niedawno narodzone dziecko żyją

Upadek Brek ZarithUpadek Brek Zarith
Kontynuacja opowieści z poprzednich dwóch części. Thorgal przyłącza się do księcia Galathorna oraz Wikingów, aby odbić swoją małżonkę z rąk okrutnego Shardara. Niestety, ten ostatni ma swój własny plan, a także więzi kogoś, kogo Thorgal się nie spodziewa...
Gwiezdne dzieckoGwiezdne dziecko
Album opowiada o młodości oraz pochodzeniu Thorgala. Podzielony jest na trzy części:
  • Zaginiony Drakkar mówi o tym jak Leif Haraldson znalazł Thorgala podczas ogromnego sztormu na morzu.
  • Metal, który nie istniał to historia przygody wywołanej przegraną partią warcabów pomiędzy Ivaldirem, ojcem wszystkich krasnalów, a podstępnym wężem Nidhoggiem, w której Thorgal ratuje krasnale przed niewolą w szponach tego gada czym zyskuje zarówno ich dozgonną wdzięczność, przyjaźń Tjahziego oraz uznanie i szacunek bogini Frig.
  • Wreszcie w Talizmanie Thorgal, już jako młodzieniec, odbywa podróż na kraniec znanego Wikingom świata, aby usłyszeć od starego boga o swoim pochodzeniu. Ten zdradza Thorgalowi tajemnicę, ale jednocześnie usuwa ją z jego pamięci, aby Thorgal mógł żyć szczęśliwie wśród Wikingów.
AlinoeAlinoe
Podczas nieobecności Thorgala coś dziwnego dzieje się z jego synem, Jolanem. Chłopak czuje się samotny, przebywając z wysepce tylko z rodzicami, brakuje mu rówieśników. I pewnego dnia pojawia się skory do zabawy chłopiec Alinoe. Niestety przybysz sprowadza ze sobą kłopoty nie z tego świata.
ŁucznicyŁucznicy
Sztorm na morzu (z pewną pomocą Tjalla Porywczego) niszczy łódź Thorgala podczas powrotnej podróży na jego rodzinną wyspę. Przymusową przerwę Thorgal wykorzystuje na udział w turnieju łuczniczym w towarzystwie wyżej wspomnianego Tjalla, jego wujka Arguna Drewnianej Stopy oraz pary rzezimieszków: Sigwalda oraz równie urodziwej, co niebezpiecznej Kriss de Valnor.
Kraina QaKraina Qa
Kris de Valnor powraca w tym albumie, aby zaoferować Thorgalowi propozycję nie do odrzucenia: w zamian za życie Jolana oraz Arguna musi on jej pomóc w niezwykle ryzykownej, ale i niespotykanie opłacalnej misji za Wielką Wodą. Nie mając innego wyjścia, Thorgal wraz ze swoim przyjacielem Tjallem oraz Aaricią przyłącza się do wyprawy Kriss, która prowadzi ich w nieprzebyte ostępy mrocznej, tropikalnej dżungli oraz w cień zagadkowej Bogini bez Imienia.
Oczy Tanatloca Oczy Tanatloca

Thorgal zostaje raniony przez krokodyla i ciężko choruje. Kriss postanawia go zostawić, aby nie opóźniać wędrówki, i razem z Tjallem opuszcza go oraz Aaricię w środku nocy. Mężczyzna zostaje uzdrowiony na odległość przez swojego syna, który jest wówczas w trakcie nauki kontrolowania swoich niezwykłych umiejętności. Jolan wiele dowaiduje się o swoich mocach od Tanatloca - przywódcy Xinjijów.

Miasto zaginionego boga Miasto zaginionego boga
Między ziemią a światłemMiędzy ziemią a światłem

Jolan nie chce wracać do ojczystej krainy - podoba mu się życie wodza Xinjijów. Wskutek spisku uknutego przez miejscowych szlachciców Thorgal, Aaricia, Vairay i Aregun zostają skazani na usta słońca - jednoznaczne z karą śmierci uwięzienie w skalnej szczelinie. Tymczasem Kriss, wcześniej zmieniona przez Ogotaia w starą kobietę, porywa Jolana, wręcza mu koronę Ogotaia i każe mu przywrócić swój dawny wygląd. Następnie porywa go i wyjeżdża z osady. Thorgal i jego towarzysze zostają uwolnieni przez dwie miejscowe towarzyszki Drewnianej Stopy. Wiking ratuje swojego syna, a następnie razem (choć bez Arguna, który postanowił pozostać w krainie Qa) wracają do rodzinnej krainy.

AariciaAaricia

 W tym tomie znajdują się przygody, które ukochana Thorgala przeżyła, gdy była młoda.

Władca gór Władca gór
Wilczyca Wilczyca

Thorgal i jego rodzina wracają do osady, z której pochodzi Aaricia. Księżniczka wikingów oczekuje drugiego dziecka. W trakcie drogi powrotnej okrętem napotkali Vora Wspaniałego - przywódcę wikingów z połnocy, który podporządkował sobie rodzinne plemię Thorgala i Aarici. Nakazuje on małżeństwu oddać sobie ich drakkar. Thorgal, wiedząc, że musi spełnić rządanie wodza, oddaje mu swój statek, a w dalszą drogę wyrusza razem z rodziną piechotą. Po długim marszu decyduje się ukryć żonę i Jolana w lesie, a samemu pójść do wioski po wóz i zabrać nim rodzinę do osady. W wiosce dowiaduje się, że Vor nie jest żadnym przywódcą, tylko zwykłym rabusiem, i musi mu stawić czoła, aby jego rodzina po raz kolejny nie została skrzywdzona.

Strażniczka kluczy Strażniczka kluczy
Słoneczny mieczSłoneczny miecz

Uwięziony przez Orgowa Thorgal ucieka mu i trafia do obozu buntowników, którym włada Kriss de Valnor. Dowiaduje się, że Kriss z Krainy Qa przywiozła do Europy broń Ogotaya - pistolet, nazywany "słonecznym mieczem". Thorgal nie jest z tego zadowolony i uważa, że taka niebezpieczna broń nie powinna była trafić do ich świata. Orgowowi udaje się zdobyć pistolet, a następnie broń w wyniku przypadku trafia do Thorgala. Traci on jednak źródło zasilania, więc staje się bezużyteczny.

Niewidzialna forteca Niewidzialna forteca

W tym albumie Thorgal dowiaduje się, że nie może zaznać w życiu spokoju, ponieważ jego imię zostało zapisane w pamięci bogów. Udaje się wièc w długą podróż przez tajemniczą Niewidzidzialną Fortecę, aby dotrzeć do kamienia, na którym wyryto pamięć Asów. Po wielu wyzwaniach udaje mu się wymazać z niego własne imię. Niestety, wraz z nim znika również pamięć, charakter i wspomnienia wikinga. Kriss de Valnor, widząc, że jej ukochany stracił pamięć, wmawia Thorgalowi, że jest on jej mężem oraz wodzem piratów.

Piętno wygnańcówPiętno wygnańców

Okręty z osady Jolana były atakowane przez statki pewnego pirata, znanego jako Shagain Bezlitosny. W trakcie walk na morzu wielokrotnie ginęli wikingowie. Kiedy wychodzi na jaw, że owym Shangaiem jest sam Thorgal, Aaricia razem z dwojgiem dzieci zostaje wygnana z osady. Rodzina wędruje razem przez las, a następnie kieruje się na wybrzeże, z nadzieją zakupienia tam statku. Na szczęście udaje im się dotrzeć w okolice morza. Podczas gdy dziewczynka wraz z matką ukrywają się w opuszczonej chacie, Jolan idzie do pobliskiej wioski, aby zakupić dla nich statek. W tym czasie Louve i Aaricia zostają porwane przez łowców niewolników Shaingana Bezlitosnego... czyli własnego ojca. Jolan z nowo poznanym przyjacielem Derkiem zamierza uwolnić matkę i siostrę.

Korona Ogotaia Korona Ogotaia
GiganciGiganci

Thorgal, który stracił pamięć i znany jest teraz jako wódz piratów, Shaigan Bezlitosny, zostaje zdetronizowany przez swoich wojowników. Uciekając, dostaje się do Asgardu. Za wstawiennictwem Frigg, żony boga Odyna, najwyższy z niebian obiecuje przywrócić Thorgalowi pamięć.

KlatkaKlatka

Po uwolnieniu Louve, Aarici i Lehli z rąk władcy piratów przyjaciele zamieszkują na niewielkiej wyspie. Aaricia i Jolan wciąż usiłują odnaleźć sposób na odszukanie Thorgala, podczas gdy Louve pozostaje w kryjówce pod opieką przyjaciół. Pewnego dnia do brzegu ich wyspy przybywa łódź, z której wychodzi mężczyzna. Za pomocą sprytnej pułapki Derek i Lehla więzią nieznajomego w drewnianej klatce. Mężczyna przedstawia się jako Thorgal, ale rodzeństwo mu nie wierzy.

Arachnea Arachnea
Błękitna zarazaBłękitna zaraza
Jolan odkrywa na dryfującej łodzi zwłoki o dziwnym - sinoniebieskim kolorze. Zmarłemu towarzyszą tylko szczury. Jeden z nich boleśnie gryzie Jolana w ramię. Nieco później cała rodzina zostaje zaatakowana przez hordę karłowatych piratów. Z opresji ratuje ich tajemniczy nieznajomy - Arkan.
Królestwo pod piaskiem Królestwo pod piaskiem
BarbarzyńcaBarbarzyńca
Kriss de Valnor Kriss de Valnor
Ofiara Ofiara
Ja, Jolan Ja, Jolan

Jolan ma zapłacić cenę, jaką obiecał Manthorowi wzamian za ocalenie Thorgala, i oddać mu swoje życie. Aby otrzymać od Manthora niezwykłą misję, musi najpierw dostać się do jego fortecy w ciągu dwóch dni. Towarzyszą mu przy tym cztery osoby, równie wyjątkowe, co on: każda z nich posiada pewien niezwykły talent. Jednocześnie wybrani do misji rywalizują ze sobą, gdyż na progu inicjacji mogą stanąć tylko dwie stopy.

Tarcza Thora 
Bitwa o Asgard 
Statek miecz 
Kah-aniel
35[1]
36[2]
37[3]
38[4]
Advertisement