Thorgal Wiki
Advertisement

Thorgal - Mistrz łucznictwa.jpeg

Thorgal Aegirsson, skald, syn Vartha i Haynee, wnuk Xargosa. Adoptowany syn wodza wikingów Leifa Haraldsona. Kochający mąż Aarici oraz ojciec Jolana, Louve i Aniela.

Thorgal był synem dwojga członków niezwykłego Gwiezdnego Ludu. Jego matka urodziła go na morzu podczas sztormu. Bojąc się o życie dziecka, włożyła je di wodoszczelnej kapsuły i wypuściła na wodę. Thorgalem zaopiekowali się wikingowie. Został on uzdolnionym wojownikiem, żeglarzem, myśliwym i tropicielem.

Opis[]

Thorgal Aegirsson był wysokim, dobrze zbudowanym mężczyzną o czarnych włosach opadających mu na ramiona. Pod prawym okiem miał poziomą bliznę, pamiątkę po ranie zadanej mu przez Gandalfa Szalonego.

Thorgal był odważnym i silnym mężczyzną. Rzadko kiedy się poddawał i wytrwale dążył do celu. Charakteryzowały go spryt i umiejętność strategicznego myślenia, które niejednokrotnie pomagały mu wyjść z tarapatów. Był doskonałym łucznikiem i wojownikiem. Strzelał wyjątkowo celnie i z dużą siłą, co udowodnił w tomie Łucznicy, kiedy to niemal wygrał turniej strzelecki. Mimo, że często działał samodzielnie, ponieważ nie chciał narażać przyjaciół na niebezpieczeństwo, potrafił także polegać na innych. Jako wiking świetnie żeglował i nawigował. Prawie zawsze potrafił znaleźć właściwy kierunek na morzu. Charakteryzował się także intelektem i zmysłem dedukcji, co ułatwiało mu orientowanie się w nowych sytuacjach. Thorgal był również kochającym i troskliwym ojcem dla trojga swoich dzieci.

Historia[]

Dzieciństwo[]

Thorgal urodził się na pokładzie tratwy pośrodku rozszalałego morza. By ochronić niemowlę od zguby, rodzice umieścili go w kosmicznej kapsule ratunkowej. Osiadłą na brzegu kapsułę odnaleźli wikingowie, a dziecko adoptował ich wódz - Leif Haraldson. Dziecku nadano imię Thorgal, na cześć boga burz Thora i boga morza Aegira. (...)

Zdradzona Czarodziejka[]

Gandalf Szalony, rozwścieczony tym, że Thorgal pokochał jego córkę, przykuwa go do morskiej skały, aby główny bohater został pochłonięty przez morze. Thorgala uwalnia czarodziejka - Slivia, która w zamian za wyzwolenie wymaga od wikinga rocznej służby. Slivia najpierw każe mu odnaleźć bransolety Freyra. Potrzebuje ich, aby zemścić się na Gandalfie Szalonym, z którym ma osobiste porachunki. Główny bohater podstępem nakłania wodza wikingów, aby ten założył jedną bransoletę, co zmusza króla do słuchania się czarodziejki, posiadającej taki sam przedmiot. Wiedźma i dwojej jej sług odchodzą z wioski. Podczas przeprawy przez góry natykają się na plemię Baaldów, z którymi wdają sie w bitwę. Podczas walki Slivia zostaje trafiona kamieniem w głowę, bransoleta spada jej z ręki, a Gandalf Szalony ucieka. Czarodziejka wyrusza w dalszą drogę z Thorgalem. Wpadają na ślad Gandalfa i dochodzą do wniosku, że król został ranny. Tropią go, a następnie dochodzą do miejsca, w którym się ukrywa. Okazuje się, że razem z nim jest Aaricia, ukochana wikinga. Slivia rozkazuje Thorgalowi zabić Gandalfa, ale ten odmawia, twierdząc, że woli być wiarołomcą, niż mordercą rannego wroga. Rozzłoszczona tym Slivia odpływa lodową łodzią do swojego królestwa.

Trzech starców z krainy Aran[]

Thorgal i jego żona Aaricia wyruszają z rodzinnego kraju dziewczyny, aby móc wieść spokojne życie. Podczas wyprawy zostają zaproszeni na dziwne przyjęcie do nieznanej im krainy Aran. Tam napotykają nietypowy widok: wspaniały naszyjnik rozciągnięty przez cztery liny, wiszący pośrodku drewnianej ramy. Przewodnik wyjaśnił im, że osoba, która przerwie wszystkie cztery sznury jedną strzałą, będzie władać krainą Aran. Aaricia postanawia spróbować szczęścia, podchodzi do naszyjnika z jedną strzałą i przerywa nią wszystkie liny. Inteligentna kobieta odkrywa, że wcale nie trzeba było użyć łuku. Niestety, kiedy wkłada ozdobę, zostaje okrzyknięta przez lud krainy Aran królową i zabrana do zamku trzech starców sprawujących władzę w państwie. Nieznajomi zamierzają urządzić turniej, którego zwycięzca mógłby wziąć ją za żonę. Nocą Thorgal wdziera się do ich fortecy i usiłuje odzyskać ukochaną, ale okazuje się, że Aaricia go nie pamięta. Wobec tego staje się jednym z uczestników zawodów o rękę nowej królowej. Rywalizacja miała trzy etapy. Pierwsze zadanie polegało na przyniesieniu ze wzgórza jednego z trzech złotych mieczy. Aegirsson sprzymierza się z jednym z młodych śmiałków. Razem zdobywają po jednym mieczu, ale sojusznik Thorgala zostaje podstępnie zabity przez innego z konkurentów. W drugim etapie trzech ludzi, którym udało się zdobyć ostrza, musi odbyć statkiem podróż na daleką wyspę, pokonać starżnika i przynieść po jednym z trzech kluczy: ze złota, ze srebra i z ołowiu. (...)

Saga Brek Zarith[]

Poszukując spokojnego, dalekiego od przygód, życia Thorgal z Aaricią osiadają w małej rolniczej osadzie oczekując pierwszego dziecka. Zakochana w wikingu dziewczyna imieniem Shaniah proponuje Thorgalowi romans i ucieczkę, a kiedy ten odmawia, z zazdrości wydaje go w niewolę lokalnemu władcy. Thorgal trafia na Czarną Galerę, a jego życie zależy od kaprysu pijanego władcy oraz knowań hrabiego Ewinga planującego zdradę. Uwolniony przez wikingów pod dowództwem Jorunda Byka, udaje się do wsi, w której rozstał się z żoną. Tam dowiaduje się o śmierci jej oraz dziecka. Pogrążony w rozpaczy traci wolę życia. Razem z Shaniah odchodzi z osady. Jest zrozpaczony i załamany, ale znajduje oparcie w Shaniah, która wciąż go kocha. W takim stanie odnajduje go dwójka mężczyzn - książę Galathorn i stary mag Wardan. W zamian za pomoc w przywróceniu życia Aaricii żądają pomocy w odzyskaniu utraconego dziedzictwa Galathorna - tronu twierdzy Brek Zarith. Dzieki tajemnej wiedzy Wardana Thorgal, wraz z Shaniah rozpoczynają przedziwną podróż przez Krainę Cieni. Spotykają tam wiele przeciwności, a wśród nich uosobienie śmierci czy też może przeznaczenia. Śmierć zgadza się oddać im życie Aaricii wzamian za przerwanie nici życia dowolnej osoby. Thorgal nie jest w stanie zabić nieznanego mu człowieka, więc tego czynu dokonuje za niego Shaniah. Razem odbywają dalszą podróż przez krainę umarłych, ale u kresu wędrówki okazuje się, że młoda dziewczyna nie może wrócić do świata żywych. Losowa nitka, którą przerwała, należała do niej samej. Dzięki ofierze Shaniah, Aaricia i jej dziecko wracają do życia.

Galathorn, Jorund Byk i Thorgal spotykają się w Brek Zarith.Thorgal, by spłacić dług wobec Galathorna, pomaga mu odzyskać tron Brek Zarith - twierdzy rządzonej przez Shardana Mocnego. Ku zaskoczeniu Thorgala, w twierdzy więziona jest Aaricia i Jolan. Shardar postanawia zatrzymać chłopca, który dysponuje potężną mocą. Ucieka razem z nim i jego matką, wcześniej otruwając mieszkańców swojego zamku. Na szczęście Thorgalowi udaje się dogonić tyrana, który ginie, spadając z urwiska.Po śmierci Shardara Galathorn odzyskuje władzę, a Thorgal z Aaricią odpływają w poszukiwaniu bezpiecznego i spokojnego życia.

Łucznicy[]

W części "Łucznicy" Thorgal podczas podróży na wyspę, na której mieszkał razem z Aaricią i Jolanem, natyka się na sztorm. Ratuje go Tjall Porywczy, bratanek pracującego niedaleko zbrojmistrza Arguna Drewnianej Stopy. Drewniana Stopa ugaszcza wikinga i prezentuje mu wykonaną przez siebie broń. Mówi mu również, że Thorgal może wrócić na rodzinną wyspę, jeśli wykupi łódź od okolicznych rybaków. Niedługo potem dom Arguna zostaje odwiedzony przez Kriss de Valnor i Sigwalda, którzy jadą na turniej łuczniczy. Tjall i Argun również zamierzają wziąć udział w tych zawodach. W trakcie drogi na turniej uwalniają Kriss z rąk zbójów, którzy ją pojmali. Podczas walki Sigwald zostaje ranny, tak, że nie może wziąć udziału w konkurencjach. Po przyjechaniu na miejsce zawodów Kriss decyduje, że wystartuje w parze z Thorgalem. Podczas turnieju kolejne pary odpadają, aż w końcu Thorgal rezygnuje zudziału, gdy pozostają tylko dwie drużyny: on i Kriss oraz Tjall i Drewnina Stopa. Wygrane pieniądze mają być podzielone między Thorgala, Kriss, Tjalla i Arguna, ale zachłanna de Valnor kradnie wszystkie pieniądze i odjeżdża. Thorgal, Tjall i Argun również udają się w drogę powrotną.Na trasie natrafiają na martwego Sigwalda, a kawałek drogi dalej - na Kriss oblężoną przez plemię Kaledończyków.

Saga Qa[]

Saga Qa ciągnie się od komiksu "Kraina Qa" do "Między Ziemią a światłem". Kriss, biorąc jako zakładników Jolana i Arguna, zmusza Tjalla i Thorgana do szalonej wyprawy zleconej jej przez Variaya, a mającej na celu uwolnienie ludów żyjących w Krainie Qa od podstępnego Ogotaya, członka Gwiezdnego Ludu podającego się za boga. Chociaż Thorgal początkowo o tym nie wie, Ogotay, czy też raczej Varth, jest jego zaginionym ojcem. Prawdziwym celem misji jestzabicie oszusta, lecz Variay, nie chcąc zniechęcać śmiałków, wmawia im, że wystarczy jedynie zabrać Ogotayowi jego hełm. Do bohaterów dołącza Aaricia i wszyscy czworo wyruszają statkiem powietrznym do Krainy Qa. Na granicy lasu deszczowego miał czekać na nich przewodnik, lecz spotykają tylko trup nieznego ich człowieka. W takiej sytuacji wszyscy czworo ruszają przez dżunglę samotnie. Po drodze Thorgal zostaje raniony przez krokodyla i ciężko choruje. Kriss postanawia go zostawić, aby nie opóźniać wędrówki, i razem z Tjallem opuszcza go oraz Aaricię w środku nocy. Mężczyzna zostaje uzdrowiony na odległość przez swojego syna, który jest wówczas w trakcie nauki kontrolowania swoich niezwykłych umiejętności. Małżonkowie wyruszają tropem towarzyszy i po kilku dniach odnajdują ich w dżungli. Drużyna znowu jest razem. Ekipa dociera do zaginionego miasta, gdzie Thorgal dowiaduje się, że prawdziwym celem misji jest zamordowanie Ogotaya. Odmawia wypełnienia tego polecenia, twierdząc, że nie jest płatnym zabójcą. W mieście zostaje schwytany i przeznaczony na ofiarę dla rzekomego boga. Tjallowi udaje się go uratować, samemu przy tym tracąc życie.

Tymczasem Jolan po śmierci Tanatloca zostaje władcą Xinjijów i otrzymuje imię Hurukan, co oznacza "Ten, który widzi", co nawiązuje do jego zdolności. W tomie "Między ziemią a światłem" Jolan nie chce wracać do ojczystej krainy - podoba mu się życie wodza Xinjijów. Wskutek spisku uknutego przez miejscowych szlachciców Thorgal, Aaricia, Vairay i Aregun zostają skazani na usta słońca - jednoznaczne z karą śmierci uwięzienie w skalnej szczelinie. Tymczasem Kriss, wcześniej zmieniona przez Ogotaia w staruchę, porywa Jolana, wręcza mu koronę Ogotaia i każe mu przywócić swój dawny wygląd. Następnie porywa go i wyjeżdża z osady. Thorgal i jego towarzysze zostają uwolnieni przez dwie miejscowe towarzyszki Drewnianej Stopy. Wiking ratuje swojego syna, a następnie razem (choć bez Arguna, który postanowił pozostać w krainie Qa) wracają do rodzinnej krainy.

Powrót do domu[]

Thorgal i jego rodzina wracają do osady, z której pochodzi Aaricia. Księżniczka wikingów oczekuje drugiego dziecka. W trakcie drogi powrotnej okrętem napotkali Vora Wspaniałego - przywódcę wikingów z połnocy, który podporządkował sobie rodzinne plemię Thorgala i Aarici. Nakazuje on małżeństwu oddać sobie ich drakkar. Thorgal, wiedząc, że musi spełnić rządanie wodza, oddaje mu swój statek, a w dalszą drogę wyrusza razem z rodziną piechotą. Po długim marszu decyduje się ukryć żonę i Jolana w lesie, a samemu pójść do wioski po wóz i zabrać nim rodzinę do osady. (...)

W części "Strażniczka Kluczy" pewien człowiek podszyty pod Thorgala psuje dobre imię wikinga i usiłuje skrzywdzić Aaricię oraz Jolana. Thorgal wyjeżdża więc z osady, ponieważ nie chce, aby jego rodzina cierpiała wskutek jego nieszczęśliwego przeznaczenia.

Podróż[]

W albumie "Niewidzialna forteca" Thorgal dowiaduje się, że nie może zaznać w życiu spokoju, ponieważ jego imię zostało zapisane w pamięci bogów. Udaje się wièc w długą podróż przez tajemniczą Niewidzidzialną Fortecę, aby dotrzeć do kamienia, na którym wyryto pamięć Asów. Po wielu wyzwaniach udaje mu się wymazać z niego własne imię. Niestety, wraz z nim znika również pamięć, charakter i wspomnienia wikinga. Kriss de Valnor, widząc, że jej ukochany stracił pamięć, wmawia Thorgalowi, iż jest on jej mężem oraz wodzem piratów - Shanhgaiem Bezlitosnym. Razem z nim rozpoczyna życie morskiej rozbójniczki, napadając na bogate okręty. Razem mieszkają w olbrzymiej twierdzy pośrodku morza. Tymczasem, gdy w rodzinnej wiosce wikinga wychodzi na jaw, że owym Shangaiem jest sam Thorgal, Aaricia razem z dwojgiem dzieci zostaje wygnana z osady. (...)

Poszukiwanie Aniela[]

Aniel zostaje porwany przez członków bractwa Czerwonej Magii, którzy wierzyli, że ma się w nim odrodzić ich wielki przywódca - Kahaniel. Thorgal wyrusza więc na poszukiwanie przybranego syna. (...)

Związki, romanse i miłości Thorgala[]

Aaricia[]

To była prawdziwa miłość Thorgala. Wiking kochał swoją żonę i uwielbiał ją. Zawsze ją chronił i ratował w niebezpieczeństwie, na przykład wtedy, gdy porwał ją Pan Trzech Orłów, lub wtedy, gdy została królową krainy Aran.

Kiedy przez jakiś czas myślał, że Aaricia zginęła, zupełnie stracił chęć do życia. Małżeństwo razem poszukiwało bezpiecznego miejsca do zamieszkania. Thorgal doceniał roztropność i inteligencję swojej żony. Obydwoje zaprzyjaźnili się ze sobą już wtedy, gdy obydwoje byli dziećmi. Mieli razem córkę i syna, których obydwoje wychowywali. Zaopiekowali się Anielem, dzieckiem Kriss de Valnor, i utworzyli wspaniałą rodzinę, w której wszyscy na sobie polegali.

Kriss de Valnor[]

Kriss była zadurzona w Thorgalu, ale mężczyzna nie odwzajemniał jej uczucia. Mimo to od razu wykorzystała okazję, gdy ten stracił pamięć, i wmówiła mu, że jest on jej mężem oraz wodzem piratów. Mimo, że wiking nie kochał łuczniczki, miał z nią syna Aniela.

Shaniah[]

Tragiczna, nieodwzajemnione miłość, jaką ta 16-letnia dziewczyna darzyła Thorgala, dała początek wielu dramatycznym zdarzeniom. Zadurzona w wikingu, a następnie odrzucona, w gniewie wydała Thorgala Ewingowi, co finalnie zaowocowało tym, że jego żona i nienarodzone dziecko omal nie zginęli. Pomimo zranionej dumy nie opuściła ukochanego i towarzyszyła mu kiedy ten pogrążył się w rozpaczy. Swoje oddanie przypieczętowała oddając własne życie w zamian za powrót Aaricii do świata żywych.

Shaniah: Coś się w nim załamało. Stał się obojętny na radości i na najgorsze upokorzenia. Nic nie jest w stanie przeniknąć muru, jakim odgrodził się od całego świata.

Wardan: Hmm! A mimo to, kochasz go?

Shaniah: Może właśnie dlatego go kocham. Potrzebuje mnie. Jestem jego jedynym oparciem...

Strażniczka kluczy[]

Drogi Thorgala i Strażniczki przecinały się wielokrotnie. Strażniczka zdawała się faworyzować wikinga, nie wiadomo czy był to wynik głębszego uczucia, czy jej dość nieskrępowanego sposobu bycia.

Cytaty[]

"Czuję się bratem wszystkich zbiegów świata." - pojmany przez Ewinga.

    "Wolność – to jedyne o co warto się bić."

    "Kiedy dusza moja uleci    

Do wrót wielkiej Walhalli    

Walkiria, która mnie tam powita    

Będzie miała twoją twarz Aaricio..." - pieśń młodego Thorgala

Thorgal.jpg

Komiksy[]

Zdradzona czarodziejka
Wyspa wśród lodów
Trzech starców z krainy_Aran
Czarna galera
Ponad krainą cieni
Upadek Brek Zarith
Gwiezdne dziecko
Alinoe
Łucznicy
Kraina Qa
Oczy Tanatloca
Miasto zaginionego boga
Między ziemią a światłem
Aaricia
Władca gór
Wilczyca
Strażniczka kluczy
Słoneczny miecz
Niewidzialna forteca
Piętno wygnańców
Korona Ogotaia
Giganci
Klatka
Arachnea
Błękitna zaraza
Królestwo pod piaskiem
Barbarzyńca
Kriss de Valnor
Ofiara
Ja, Jolan
Tarcza Thora
Bitwa o Asgard
Statek miecz
Advertisement